DARE2

Talentshows skal gøre store virksomheder innovative

“Kameraer blitzer, og klapsalver og hujen fylder et gammelt autoværsksted, der til daglig huser en række af Københavns mest progressive virksomheder. Der er dømt talentkonkurrence for iværksættere i startup-kollektivet Dare2mansion på Ydre Nørrebro, og vinderne er netop fundet.

Præcis som man kender det fra fredag aftens X Factor, er der vindere, som får skulderklap og bliver hevet i ærmerne af tv-hold. Men der er endnu flere tabere, som bliver forbigået i tavshed eller med et velmenende ‘bedre helt næste år’.

Dagens arrangement går under navnet Thinkubator og er sat i verden af Dare2mansion for at splejse de innovative og kreative hjerner fra startup-miljøet sammen med større danske virksomheder, der kan savne iværksætternes fandenivoldskhed. De seks udvalgte startups bliver præmieret med et særligt vækstforløb, hvor de får entreprenør-SU, gratis kontorplads, coaching og adgang til topledere i det danske erhvervsliv.

En række danske og internationale firmaer har aktier i Thinkubator. Microsoft og Elance/Odesk har smidt penge i projektet, mens Singularity University, som nok er det tætteste, man kan komme på en international superstjerne inden for innovation, tilbyder coaching, kurser og adgang til eksperter.

På talentjagt

I dommerpanelet sidder repræsentanter fra teleselskabet Call Me og forlaget Saxo. De kommer med gode råd til deltagerne og finansierer en del af Thinkubator. Til gengæld får de mulighed for at bruge de bedste unge hjerner til at løse konkrete innovationsudfordringer i deres respektive firmaer et par dage hver måned, i den periode hvor inkubatorprogrammet finder sted. En win-win, som man siger.

“Generelt vil vi gerne være en innovativ virksomhed, og vi håber, at samarbejdet med de her startups giver en spill over-effekt til vores organisation og noget energi internt. Samtidig kan vi se nogle talenter an og måske rekruttere blandt dem.”

Det siger Jørgen Balle Olesen, der er chef for Saxo. Han passer godt ind i DARE2mansion-stilen. Ikke noget stift jakkesæt; bare en ustrøget, blåternet skjorte og et imødekommende smil.

“Der er mange kompetente startups,” fortæller han. “Nogle passer bedre på vores profil end andre, men de skæve har været så spændende, at vi har vendt tommelfingeren op. Generelt har dommerholdene også været ret enige under voteringen,” afslører han efter prisoverrækkelsen.

Talentshow

Tidligere på dagen er stemningen omtrent lige så intens som under den afsluttende hyldest. Talentshowet kører på sit højeste og de 30 forskellige start-ups, der er mødt op, skiftes til at pitche deres ideer.

Repræsentanter fra hver startup får præcis et minut til at fortælle om deres idé, og der bliver taget tid med stopur.

Der er retoriske begavelser, som præcist på det halvtredsindstyvende sekund stopper op, kigger ud i salen og med løftede, udadvendte håndflader siger: “Det er derfor, vi har brug for at være en del af Thinkubator-programmet. Tak,” efterfulgt af et halvt buk og et sigende smil. Og der er nogle få, som går i stå midt i deres pitch, kigger forvirret rundt og aldrig helt kommer tilbage på sporet.”

20 år og CEO

Sådan er Jesper Juel Jensen fra Ideanote ikke. Han springer op på sin stol, bogstaveligt talt, og forklarer med lysende øjne om sit idéudviklingsværktøj. På ryggen af hans hvide skjorte kan man se konceptet præsenteret grafisk. Han kalder det for en idétunnel. Og det ser professionelt ud.

“Det handler om at gøre et indtryk,” fortæller han bagefter. “Vi er så mange deltagere til sådan et event, så det handler bare om, at dommerne kan huske dig. Og så er det næsten lige meget, om det er for noget positivt eller negativt.”

Jesper Juel Jensen er blot tyve år og CEO i virksomheden. Sammen med tre kammerater satser han alt på Ideanote. I bagagen har han sin studentereksamen, en pose – hastigt skrumpende – lånte penge og erfaringer fra et par semi-succesfulde virksomheder, han har drevet i gymnasietiden. Men han vil det.

“Jeg vil ikke arbejde deltid for at tjene penge for så om et halvt år at kunne se, at Ideanote ikke blev til noget, fordi jeg ikke var dedikeret nok,” konstaterer han.

“Jeg har allerede sagt til min kæreste, at datingen nok kommer på stand by i en periode, hvis vi bliver udvalgt til Thinkubator.”

Speed-date med dommerpanel

Efter præsentationsrunden står der speed-date med dommerne på programmet. Hver virksomhed får fem minutter til at overbevise de fem grupperinger af dommere om, hvorfor netop de skal udvælges.

Singularity University er repræsenteret af de to danske ambassadører Anders Hvid og Jan Madsen. De har begge uglet hår, skæg og mediebriller. Og kan helt sikkert forklare dig, hvorfor fremtiden er eksponentiel. Call Me og Saxo har begge et dommer-team med. Ligeledes skal de unge iværksættere overbevise Lars Buch fra Startupbootcamp og DARE2mansion-grundlæggerne Kris Østergaard og Laila Pawlak om deres forretningsidé.

Det er 25 minutter, som kan skabe en virksomhed. Eller det modsatte.

Jesper Juel Jensen fortæller, at hans session gik godt. Medstifterne i Ideanote deltager i et andet event på Børsen, så han må ene mand holde fanen højt.

Mens fem virksomheder ad gangen er i selskab med dommerne, er de resterende startup-aspiranter sat til at arbejde sammen på kryds og tværs i en såkaldt case competition. De skal opfinde en ny virksomhed. Det giver dem mulighed for at netværke og træne deres innovationsmuskler. Men dommerne kan også på den måde bedre vurdere deres evner til at samarbejde.

Internationalt makkerpar er favorit

Folk snakker i krogene. Hvisker om de forskellige favoritter i opløbet. Et af de navne, som går igen, er AthGene; et firma, der vil kortlægge sportudøveres gener og give dem rådgivning i forhold til træningsoptimering og ernæring.

AthGene er som en hel del af de andre håbefulde startups til Thinkubator en international konstellation. Firmaet består af Yusufa Sey fra Gambia og pakistansk-engelske Nadir Shah Khan. De har deres kompetencer i henholdsvis forretningsudvikling og genforskning og lærte først hinanden at kende for nogle få måneder siden.

Makkerparret tager deres favoritværdighed med ophøjet ro. Ja, det gik godt i samtalerne med dommerne, men det er jo ikke sikkert, at det er den slags forretning, Thinkubator-folkene kan se potentiale i.

“Vores koncept er noget anderledes i forhold til de mange tech-startups, der deltager. Det er et mere komplekst område med etiske dilemmaer,” siger Nadir Shah Khan.

Han forsikrer dog, at mange af de udfordringer, der findes for lignende tjenester i USA, for eksempel 23andMe, ikke eksisterer i Europa. AthGene fokuserer desuden på sport og vil dermed ikke kortlægge gener for potentielt fatale sygdomme hos kunderne. Det gør alt andet lige de etiske dilemmaer mindre.

Pissesvært valg

Det er blevet tid til en afgørelse. Folk er stimlet sammen i den farverige bar i DARE2mansion. Fadøl er med til at løsne op for dagens akkumulerede stress og sanseindtryk. Arrangør Laila Pawlak træder frem på mezzaninen. Tavshed og forventning fylder lokalet.

“Det har været en pissesvær opgave at vælge mellem så mange fede startups,” siger hun, inden hun går i gang med at læse navnene op på de heldige udvalgte.

“AthGene,” siger hun som det allerførste.

Der bliver klappet og knipset på kameraer, idet Yusufa Sey og Nadir Shah Khan stiger op ad trappen for at modtage deres hyldest.

I alt seks startups bliver udvalgt til at gå videre i første omgang. Blandt dem er det allerede meget omtalte danske firma ‘Be my eyes,’ som lader hjælpsomme sjæle udlåne deres øjne til blinde via en app.

De resterende er firmaerne Lo-Fi World, Opal, Tiimo og Appi Dabbi.

Jesper Juel Jensen står alene bagerst i lokalet. Han har ikke lyst til at sætte ‘ord på stemningen,’ konkluderer F5’s udsendte reporter.

“Jeg er helt ulykkelig over at skulle vælge,” siger Laila Pawlak, da alle vinderne har været igennem den ceremonielle fotosession og tilhørende håndtryk. “Det har været så svært.”

Yderligere fire startups får lov til at gå videre, forklarer hun til flokken på fabriksgulvet. Men dommernes endelige beslutning kræver først Skype-interviews med nogle udenlandske ansøgere.

Der er lidt håb at spore hos Jesper Juel Jensen, fornemmer man. Og jeg får hans laserskårede visitkort i træ med hjem.

Med på sidste mandat

Der er gået et par dage, da jeg ringer til Jesper Juel Jensen.

“Vi kom med. Det er så fedt,” nærmest råber den unge iværksætter igennem røret.

“Hvis vi troede, at vi arbejdede i et højt gear nu, skal vi til at opfinde et helt nyt. Vi går i totaludviklingsrampage og skruer fritiden ned på et minimum det kommende stykke tid.”

Det virker måske overflødigt, men jeg bliver nødt til at spørge; hvordan det var at se alle de andre navne blive råbt op?

“Jeg var ked af det. Du kender godt den der følelse, ‘det er aldrig mig’, lige meget, hvor meget jeg kæmper. Det er jo det, man altid arbejder med som iværksætter. Så det var en rigtig stor forløsning, da jeg fik opkaldet,” siger Jesper Juel Jensen.

Han lyder som en tennis-spiller, der er gået videre i en stor turnering. Eller måske rettere en lettet deltager i X Factor eller den store bagedyst. En rolle og en opskrift vi kender fra tv. Og nu også fra startup.”

Se hele artiklen her: http://www.f5.dk/innovation/talentshows-skal-goere-store-virksomheder-innovative/